Janet Gyatso
Issue Section Criticism
Keywords Milarepa, Tsangyon Heruka, belle lettres, literature, Tibetan literature
Abstract
This essay explores some of the outstanding literary flourishes of Tsangnyon Heruka’s Mila Life Story and attempts to analyse how they work in the narrative. It advances a theory about the “literary affordances” of texts, which make possible varying levels of detail, irony, suspended resolution, and multiple points of view, and which serve to enhance the interest and impact of the story. It also argues that there is a discernible self-reflexivity when texts take advantage of these kinds of license, seemingly delighting in their own artfulness. The essay examines several episodes in the Life Story which illustrate these features of the work’s literary brilliance.
དཔྱད་རྩོམ་འདི་རུ་གཙང་སྨྱོན་ཧེ་རུ་ཀ་ཡིས་བརྩམས་པའི་རྗེ་བཙུན་མི་ལ་རས་པའི་རྣམ་ཐར་གྱི་རྨད་བྱུང་གི་རྩོམ་པའི་ལེགས་ཚོགས་ལ་ཞིབ་འཇུག་བྱེད་པ་དང་བརྩམས་ཆོས་ཀྱི་ཞིབ་འབྲིའི་རིག་ལམ་ལ་དཔྱད་པ་བྱེད་རྩིས་ཡིན། འདི་རུ་དཔེ་ཆའི“རྩོམ་རིག་གི་ཡོན་ཏན” ཞེས་པའི་རིག་པའི་གཞུང་ལུགས་ཤིག་སྐུལ་རྩིས་ཡིན། དེས་ཞིབ་ཕྲའི་གནས་ཚུལ་དང་ཟུར་ཟ། ནར་འགྱངས་བཏང་བའི་གྲོས་ཆོད། ད་དུང་ལྟ་ཚུལ་སྣ་མང་སོགས་རིམ་པ་མི་འདྲ་བ་བསྐྲུན་སྲིད་པར་མ་ཟད། གཏམ་རྒྱུད་ཀྱི་ཤུགས་རྐྱེན་དང་མོས་པ་བསྐྱེད་པར་གཞོགས་འདེགས་བྱེད། ད་དུང་དཔྱད་རྩོམ་འདིས་དཔེ་ཆ་ཞིག་ལ་གོང་སྨྲས་ཀྱི་ཁྱད་ཆོས་དག་གིས་དབང་འབྱོར་དུས། རང་གིས་རང་ལ་བརྟག་པའི་ཆོས་ཤིག་མངོན་གསལ་གྱིས་གྲུབ་ཡོང་ལ་སོ་སོའི་སྒྱུ་རྩལ་གྱི་རང་བཞིན་ལ་སྤྲོ་བས་འཇུག་སྲིད་པའི་ནུས་བ་སྒྲུབ་རྩིས་ཡོད། དཔྱད་རྩོམ་འདིར་མི་ལ་རས་པའི་རྣམ་ཐར་ལས་ཁག་ཁ་ཤས་ཤིག་བདམས་ཏེ་གོང་སྨྲས་ཀྱི་ཁྱད་ཆོས་དག་ལ་དཔེ་མཚོན་གྱིས་བརྩམས་ཆོས་དེ་ཡི་རྨད་བྱུང་གི་ཆ་ལ་དཔྱད་རྩིས་ཡིན།
Janet Gyatso
Published 2022-11-15
Copyright (c) 2022 Janet Gyatso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain copyright and agree to license their articles with a Creative Commons Attribution-NonCommercial-
Auerbach, Erich. 1953. Mimesis: The Representation of Reality in Western Literature. Translated by Willard R. Trask. Princeton: Princeton University Press.
Barthes, Roland. 1989. “The Reality Effect,” in The Rustle of Languages, edited by Françoise Wahl. Translated by Richard Howard. Berkley, CA: University of California Press.
Evans-Wentz, W. Y. 1927. The Tibetan Book of the Dead. Oxford: Oxford University Press.
Evans-Wentz, W. Y., ed. 1928. Tibet’s Great Yogi Milarepa. Oxford: Oxford University Press.
Gtsang smyon Heruka. 1992. The Life of Milarepa. Translated by Lobsang P. Lhalungpa. New York: Viking Penguin.
Gtsang smyon Heruka, 2007. Rje btsun mi la ras pa’i rnam thar thar pa dang thams cad mkhyen pa’i lam ston. Kathmandu: Gam-po-pa Library. BDRC 1KG4303.
Gyatso, Janet 1998. Apparitions of the Self: The Secret Autobiographies of a Tibetan Visionary. Princeton: Princeton University Press.
———. 2011. “Discerning Tibetan Modernities: Moments, Methods, Assumptions.” In Mapping the Modern in Tibet, edited by Gray Tuttle, 1–37. Leiden: Brill.
———. 2015. Being Human in a Buddhist World: An Intellectual History of Medicine in Early Modern Tibet. New York: Columbia University Press.
LeCapra, Dominick. 1983. Rethinking Intellectual History: Texts, Contexts, Language. Ithaca, NY: Cornell University Press.
Moi, Toril ed., 1986. The Kristeva Reader. Oxford: Blackwell.
Quintman, Andrew. 2010 The Life of Milarepa. New York: Penguin Classics.
———. 2014. The Yogin and the Madman: Reading the Biographical Corpus of Tibet’s Great Saint Milarepa. New York: Columbia University Press.
Taylor, Charles. 1989. Sources of the Self: The Making of the Modern Identity. Cambridge: Harvard University Press.
Wood, James. 2005. “The Blue River of Truth,” review of Realist Vision by Peter Brooks. New Republic, Aug 1.
No related articles available.