Search

Songs That Tell the Thousand-Year Story of the Shangpa Lineage

Sarah Harding

Journal of Tibetan Literature (2022) 1 (1): 111–137.

PDF

Issue Section Translations

Keywords Tibetan Buddhism, Shangpa Kagyu Songs of Experience, Mgur, Niguma, Sukhasiddhi, Jamgon Kongtrul

Abstract

Songs (mgur) were one of the most iconic and popular forms of literature in Tibet, continuing to the present day. Lying somewhere between simple folk songs (glu) and highly formulaic poetics (snyan ngag), these songs allow for a freedom in composition and limitless range of subject matter. Songs of experience (nyams mgur) reflect the author’s subjective experiences in an accessible style with many applications, whether in the field of religion or daily life. In the case of the former, they allow not only for celebration of spiritual accomplishment, but often reveal feelings of struggle and even failures on the spiritual path. In all cases, they are edifying for both the reader and the author. They also tell a story. In Jamgön Kongtrul’s more-or-less chronological collection of the songs of the Shangpa Kagyü masters and their ancestors, a thousand years of its history can be discerned, in both its continuity and all its diversity. The following songs selected from his collection, when taken in context, offer a particularly delightful way to learn the history of a lineage.

བོད་སྐད་ཀྱི་མགུར་དུ་གྲགས་པའི་རྩོམ་པའི་རྣམ་པ་ལ་ཚིགས་བཅད་རྩོམ་སྟངས་སྣ་ཚོགས་རྒྱ་ཆེན་ཡོད་རེད། དེ་ནི་གཞི་རྒྱ་ཆེན་པོའི་སྡེ་ཚན་ཞིག་ཡིན་ལ་ཁོངས་སུ་བྱེ་བྲག་གི་སྡེ་ཚན་ནམ་དབྱེ་བ་མང་པོ་གཏོགས་པ་སྤྱིར་བཏང་གི་གླུ་གཞས་ནས་རྩོམ་རྩལ་འབུར་དུ་བཏོན་པའི་སྙན་གཞུང་ལྟ་བུ་རེད། བརྗོད་དོན་གྱི་ཆ་ནས་ཀྱང་དེ་མཚུངས་ཏེ་ཆོས་གླུ་ནས་སྐྱོ་སྣང་དང་རང་དབང་ལ་དུང་བའི་སྨྲ་བརྗོད་སོགས་ཐམས་ཅད་འདུས་ཡོད། དེང་རབས་གླུ་གཞས་སུ་ནམ་རྒྱུན་འདིའི་རིགས་སྦས་བའི་ཚུལ་གྱིས་བརྗོད་ཡོད། དམིགས་ཡུལ་ཡང་འདྲ་མིན་སྣ་ཚོགས་ཏེ་ལུས་ཀྱི་ངལ་རྩོལ་དང་ལྷན་དུ་སྡེབ་པའི་འགྲོས་ཀྱི་འགྱུར་ཁུགས་གཡོ་བའི་གླུ་ནས་སངས་རྒྱས་བསྟན་པའི་སྐྱེས་ཆེན་རྣམས་ཀྱི་ཉམས་རྟོགས་ཀྱི་ཐོལ་གླུ། ད་དུང་རང་དཔེ་གཞན་སྟོན་གྱིས་དད་པ་དང་ཀུན་སློང་ལ་ཡར་སྐུལ་བྱེད་པ་སོགས་ལྟ་བུ་འདུག དཔྱད་རྩོམ་འདིར་དེ་ལྟ་བུའི་ཤངས་པ་བཀའ་བརྒྱུད་གྱི་རྟོགས་མགུར་བསྡུ་བསྒྲིགས་བྱས་པ་ཞིག་ལ་ཞིབ་འཇུག་བྱེད་རྩིས་ཡིན། མགུར་དེ་དག་འཇམ་མགོན་ཀོང་སྤྲུལ་བློ་གྲོས་མཐའ་ཡས་ཀྱིས་དུས་རབས་བཅུ་དགུ་བར་༼ཤངས་པ་མགུར་མཚོ་༽ཞེས་ཀུན་ལ་གྲགས་པའི་དཔེ་ཆར་བསྡུས་ཡོད་འདུག དང་པོར་དུས་ངེས་མེད་པར་སངས་རྒྱས་རྡོ་རྗེ་འཆང་གིས་བརྩམས་པར་གྲགས་པའི་ཚིགས་བཅད་ཀྱིས་མགོ་བརྩམས་ནས་རིམ་པར་དུས་རབས་བཅུ་དགུ་བར་གྱི་ཆོས་བརྒྱུད་འཛིན་པ་རྣམས་སྟེ་སྐྱེས་ཆེན་ཉི་ཤུ་ཙམ་གྱི་མགུར་གླུ་བཀོལ་འདུག དེ་ལྟར་མཛད་ཡོད་པས། མགུར་ཚོམས་འདིས་མགུར་གླུ་རེ་རེའི་སྐོར་གྱི་འབྲེལ་ཡོད་ཀྱི་བྱུང་བ་བརྗོད་པ་ལ་བརྟེན་ནས་ཤངས་པ་བཀའ་བརྒྱུད་ཀྱི་ལོ་རྒྱུས་དང་ཆོས་གཞུང་མངོན་པར་བྱེད། ང་ཚོས་མགུར་གླུ་ཉུང་ཤས་ཤིག་དཔེར་བརྗོད་ལ་བདམས་ཏེ་དཔྱད་ཞིབ་དང་རྒྱས་བཤད་བྱས་ཡོད། སྔོན་མར་རྒྱུས་མངའ་མེད་པའི་བོད་ཀྱི་ནང་བསྟན་གྲུབ་མཐའ་འདི་དེང་རབས་འཇིག་རྟེན་ལ་སྤེལ་མཁན་སྒོམ་ཆེན་སྐྱབས་རྗེ་ཀ་ལུ་རིན་པོ་ཆེ་ཡི་སྨོན་ལམ་གསུང་མགུར་ཞིག་བརྒྱུད་ང་ཚོས་མགུར་ཚོམས་འདི་འདི་ཉེ་རབས་བར་སྦྲེལ་ཡོད།

Authors

Sarah Harding

Published 2022-11-15

How to Cite

Harding, Sarah. 2022. “Songs That Tell the Thousand-Year Story of the Shangpa Lineage”. Journal of Tibetan Literature 1 (1):111–137. https://journaloftibetanliterature.org/index.php/jtl/article/view/41.

Downloads

Download data is not yet available.

License

Copyright (c) 2022 Sarah Harding

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Authors retain copyright and agree to license their articles with a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives (CC BY-NC-ND) 4.0 License.

English Language Works

Brunnhölzl, Karl. 2020. Sounds of Innate Freedom: The Indian Texts of Mahāmudrā, Volume 5. Boston: Wisdom Publications.

Chang, Garma C.C., trans. 1962. The Hundred Thousand Songs of Milarepa. 2 vols. New Hyde Park, NY: University Books.

Eliot, T. S. 1936. Collected Poems 1909-1935. New York: Harcourt, Brace and Co.

Harding, Sarah. 2013. Niguma, Lady of Illusion. Ithaca, NY: Snow Lion.

Jabb, Lama. 2015. Oral and Literary Continuities in Modern Tibetan Literature: The Inescapable Nation. Lanham, Maryland: Lexington Books.

Jackson, Roger R. 1996. “‘Poetry’ in Tibet.” In Tibetan Literature: Studies in Genre, edited by José Ignacio Cabezón and Roger R. Jackson, 368–92. Ithaca, NY: Snow Lion.

———. 2004. Tantric Treasures: Three Collections of Mystical Verse from Buddhist India. New York: Oxford University Press.

Jamgön Kongtrul Lodrö Tayé. 2007. The Treasury of Knowledge, Book Eight Part Four: Esoteric Instructions. Ithaca, NY: Snow Lion.

———. 2019. The Treasury of Precious Instructions: Essential Teachings of the Eight Practice Lineages of Tibet: Volume 13, Zhije. Boulder: Snow Lion.

———. 2020. The Treasury of Precious Instructions: Essential Teachings of the Eight Practice Lineages of Tibet: Volume 18, Jonang. Boulder: Snow Lion.

———. 2022. The Treasury of Precious Instructions: Essential Teachings of the Eight Practice Lineages of Tibet: Volume 11, Shangpa Kagyu, Part One. Boulder: Snow Lion.

———. Forthcoming. The Treasury of Precious Instructions: Essential Teachings of the Eight Practice Lineages of Tibet: Volume 12: Shangpa Kagyu. Boulder: Shambhala.

Jinpa, Thupten and Jaś Elsner. 2000. Songs of Spiritual Experience: Tibetan Buddhist Poems of Insight and Awakening. Boston and London: Shambhala.

Matthes, Klaus-Dieter. 2021. Maitrīpa: India’s Yogi of Nondual Bliss (Lives of the Masters). Boulder: Shambhala.

Quintman, Andrew. 2014. The Yogin and the Madman: Reading the Biographical Corpus of Tibet’s Great Saint Milarepa. New York: Columbia University Press.

Schaeffer, Kurtis R. 2005. Dreaming the Great Brahmin: Tibetan Traditions of the Poet-Saint Saraha. New York: Oxford University Press.

Stearns, Cyrus. 2007. King of the Empty Plain: The Tibetan Iron-Bridge Builder Tangtong Gyalpo. Ithaca and Boulder: Snow Lion.

Tsangnyön Heruka. 2010. The Life of Milarepa. Translated by Andrew Quintman. New York: Penguin Group.

Zangpo, Ngawang, trans. 2003. Timeless Rapture: Inspired Verse of the Shangpa Masters. Ithaca, NY: Snow Lion.

Tibetan Language Works

Anon, ed. 1996. Dpal ldan shangs pa bka’ brgyud kyi ’don cha nyer mkho. Collection of Liturgical Texts in Use in the Shangpa Kagyu Lineage. Delhi: Konchhog Lhadrepa. http://purl.bdrc.io?resource/MW1KG3724_5E20DC

Don grub rgyal (1953–1985). 1985. Bod kyi mgur glu byang ’phel gyi lo rgyus dang khyad chos bsdus par ston pa rig pa’i khye’u rnam par rtsen pa’i skyed tshal: mGur glu’i lo rgyus dang khyad chos. Lhasa: Mi rigs dpe skrun khang.

’Jam mgon kong sprul Blo gros mtha’ yas, ed. (1813–1900). 1971–72. Gdams ngag rin po che’i mdzod. The Treasury of Precious Instructions (Palpung printing). Vol. 8. Delhi: N. Lungtok and N. Gyaltsan.

———, ed. 1999. Gdams ngag rin po che’i mdzod. The Treasury of Precious Instructions. Vol. 12 (na). Delhi: Shechen Publications.

———. 1999 Dpal ldan shangs pa bka’ brgyud kyi ngo mtshar rin chen brgyud pa’i rnam thar la gsol ba ’debs pa u dum ba ra’i phreng ba. Garland of Uḍumbara Flowers: Supplications to the Lives of the Amazing Jewel Lineage of the Glorious Shangpa Kagyü. In Gdams ngag rin po che’i mdzod, vol. 12, 389–447. Delhi: Shechen Publications.

Karma rang byung kun khyab (Kalu Rinpoché, 1905–1989), ed. 1990’s Dpal ldan shangs pa’i chos ’khor gser chos rnam lnga’i rgya gzhung. Indian Source Texts of the Dharma Cycle of Five Golden Dharmas of the Glorious Shangpa. “Shangpa Texts.” 11 vols. Sonada, India: Samdrup Darje Ling Monastery.

Rmog lcog pa et al. ca. 1900. Bla ma khyung po rnal ’byor gyi rnam thar zur tsam. Brief Life Story of Lama Khyungpo Naljor. In Shangpa Texts, vol. 1, 59–143. Sonada, India: Samdrup Darje Ling Monastery.

Tā ra nā tha (1575–1634) ca. 1990. Rje btsun Tā ra nā tha’i gsung ’bum (’dzam thang par ma) Tāranātha’s Collected Works, Dzamtang edition, 23 vols. Sichuan: ’Dzam thang Dgon. http://purl.bdrc.io/resource/MW22276.

———. ca. 1990. Rje btsun Tā ra nā tha’i zhal gdams mgur ’bum gyi skor. Songs of the Oral Instructions of Venerable Tāranātha. In Rje btsun Tā ra nā tha’i gsung ’bum, vol. 1, 723–997.

No related articles available.

The Journal of Tibetan Literature encourages an exploration of the literary in Tibetan writing from a wide range of methodological and theoretical perspectives.

Submit